Suszone owoce do doskonała przekąska, szczególnie wartościowa w sezonie zimowym, kiedy nie mamy dostępu do świeżych owoców. Są one bardzo dobrym źródłem energii ze sporą dawką witamin, minerałów oraz błonnika. Niestety, należy pamiętać, że to również produkt wysokokaloryczny, dostarczający dużych ilości cukru do organizmu. Czy w takim razie warto jeść suszone owoce?

Dlaczego warto sięgać po suszone owoce?

Odpowiedź brzmi – zdecydowanie tak. Regularne spożywanie umiarkowanych ilości suszonych owoców z pewnością wyjdzie nam na zdrowie. Przede wszystkim są one skoncentrowanym źródłem składników odżywczych. Zawierają sporą ilość witamin, między innymi A,C i z grupy B. Bogate są również w minerały takie jak: potas, magnez, miedź i żelazo, fosfor i wapń. Każdy rodzaj suszonych owoców posiada inne właściwości. Suszone śliwki, dzięki dużej zawartości błonnika pokarmowego, polecane są w czasie diet odchudzających oraz w razie problemów z wypróżnianiem. Suszone daktyle również posiadają właściwości przeczyszczające oraz ze względu na wyjatkowo słodki smak, stanowią dobry zamiennik dla cukru w wypiekach i deserach. Suszone morele zawieraja duże ilości prowitaminy A, która odpowiada za stan naskórka i hamuje procesy odpowiedzialne za starzenie się skóry. Bardzo wartościowym suszonym owocem są figi. Ze względu na dużą zawartość wapnia polecane są młodzieży w czasie nasilonych procesów wzrostu oraz osobom starszym w celu zapobiegania osteoporozie.

Przekąski z suszonych owoców. Jak uniknąć pułapek podczas ich smakowania?

Nadmiar suszonych owoców w diecie to również zagrożenia. Należy pamiętać, że podczas procesu suszenia, następuje duża utrata wody w owocach, co wpływa na znaczną koncentrację cukru w produkcie. Dzięki temu można je w łatwy sposób przechowywać, ale znacznie podnosi to również ich kaloryczność. 100 gram suszonych owoców to prawie 300 kalorii. Dlatego warto spożywać je w rozsądnych ilościach, bo można w ten sposób dostarczyć sobie zbyt dużą dawkę kalorii. Suszone owoce (https://www.bee.pl/9239-suszone-owoce) nie dają szybkiego uczucia sytości, przez co łatwo zjeść nadmierną ich ilość, co niekorzystnie wpływa na masę ciała.

Aby przedłużyć trwałość suszonych owoców oraz poprawić ich wygląd, część producentów stosuje do ich konserwacji dwutlenek siarki. W ten sposób zapobiegają ciemnieniu owoców ale u osób wrażliwych może on wywoływać reakcje alergiczne, bóle głowy czy nudności. Dodatkowo, należy pamiętać, że suszone owoce dostępne w sklepach mogą być również dosładzane i wzbogacane o oleje roślinne. Takie dodatki również wpływają na ich kaloryczność.

Decydując się na przekąski z suszonych owoców warto pamiętać o zachowaniu umiaru. Traktować je jako doskonały zamiennik słodyczy oraz dodatek do posiłków. W ten sposób, rozsądnie, skorzystamy ze wszystkich zalet zdrowotnych jakie oferują suszone owoce.

Tło zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com
Suszone owoce Tags: