Coraz więcej osób bardziej świadomie podchodzi do kwestii odżywiania się. Wiadomo, że dieta powinna być różnorodna i bogata w odpowiednie składniki odżywcze, abyśmy mogli długo zachować dobre zdrowie, kondycję fizyczną oraz piękny wygląd. Suszone owoce to produkty, które znakomicie wpisują się w zdrową dietę, a do tego dzięki swojemu słodkiemu smakowi mogą być alternatywą dla słodyczy. Właściwie dlaczego warto je regularnie spożywać?

Zdrowo przez cały rok

Przede wszystkim, kiedy kończy się sezon na świeże rodzime owoce, nie musimy rezygnować z tej zdrowej słodyczy jaką oferują nam owoce. Ich susz może być znakomitą alternatywą. Zawiera o wiele mniej wody, więc jest bardziej kaloryczny, ale jego bogactwo minerałów, witamin i innych składników odżywczych to prawdziwa skarbnica w zimowej spiżarni. Warto wiedzieć, że suszenie to jedna z pierwszych metod jakie ludzkość wynalazła w celu przedłużenia trwałości jedzenia. Przechowywanie suszonej żywności nie przysparza problemów, ponieważ wystarczą jej warunki panujące w naszych domach. Najczęściej spotykane na rynku suszone owoce to:

  • rodzynki (winogrona),
  • morele,
  • śliwki,
  • żurawina,
  • jabłka,
  • daktyle.

Spotkać można też figi, mango czy jagody goji. Jak je przyrządzić lub z czym podawać? Tak naprawdę możliwości jest mnóstwo. Można potraktować je jako pyszną przekąskę w ciągu dnia lub podczas spotkań towarzyskich, o wiele zdrowszą niż chipsy i paluszki. Suszone owoce wykorzystuje się również jako dodatek do ciast, lodów, deserów czy musli, a także jako możliwość posłodzenia ciast i innych deserów. W przepisach kulinarnych często używa się w tym celu bardzo słodkich suszonych daktyli.

Ukryte bogactwo suszonych owoców

Znamienne dla zdrowia działanie suszone owoce zawdzięczają różnym składnikom. Oczywiście każdy rodzaj owoców charakteryzuje się czymś innym, jednak w wielu z nich znajdziemy witaminy z grupy B, witaminę A i C, potas, fosfor, wapń, żelazo, magnez oraz antyoksydanty. To one pomagają komórkom walczyć z wolnymi rodnikami, tym samym przyczyniając się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia chorób nowotworowych. W suszonych owocach, a szczególnie w śliwkach znajdziemy dużą ilość błonnika pokarmowego. Nic więc dziwnego, że suszone śliwki zaleca się przy problemach z zaparciami. Susz z owoców wspomaga również pracę układu pokarmowego podczas trawienia. Usprawniają też pracę układu sercowo-naczyniowego, czyli naszego wewnętrznego silnika oraz pomagają obniżyć poziom cholesterolu we krwi. Nasz organizm będzie nam wdzięczny za taką pozytywną dawkę zdrowia!

Woda zdjęcie utworzone przez wirestock - pl.freepik.com
Suszone owoce Tags: